Sayfalar

St. Petersburg – Rus Müzesi (Русский Музей)

Bugün size St. Petersburg’daki Rus Müzesi’nden bahsetmek istiyorum. Rus Müzesi, dünyanın en büyük Rus güzel sanat eserleri koleksiyonuna sahip müzesi. Hemşehrisi Hermitaj kadar ünlü değil ama güzel sanatları seviyorsanız bence St. Petersburg’da mutlaka görülmesi gereken bir yer.

Müze, Sanat Meydanı’nda, Gostini Dvor (Гостиный двор) metro istasyonuna yakın. Dük Mikhail Pavloviç (Михаил Павлович) için yapılmış Mihaylovski Sarayı’nda (Михайловский дворец). Bu saray, Rusya’da yaşamış İtalyan mimar Carlo Rossi tarfından 1819 – 1825 yıllarında yapılmış neo-klasik bir yapı. Müzeyi gezerken mimarinin keyfini çıkarmayı da atlamamak gerekiyor, çünkü gerçekten güzel çok güzel bir yapı.

Müzenin açılma emri 1895’te II. Nikolay (Николай II) tarafından verilmiş ve 1898’de de açılmış. Müze, 12. yüzyıldan günümüze kadar olan döneme ait 400,000 kadar esere ev sahipliği yapıyor. Müze olarak, benim gibi çok da eğitimli ve bilgili olmayan ziyaretçilerin bile rahat gezebileceği şekilde tasarlanmış. Dönemler ve eserler güzel açıklanmış, yerleşimleri de kronojik sırayı rahat takip edebileceğiniz şekilde. Ben gezmekten çok keyif aldım. Eserler, gerçekten çok güzeldi. Ayrıca, Rus kültürü ve tarihi hakkında da yeni bir şeyler keşfettim.

Müze, biz Türkler için, ortalama bir yabancı sanatsevere göre daha ilginçtir. Rus tarihinde, Türklerle (her zaman çok da dostça olmayan) ilişkiler önemli yer tuttuğu için, eserlerde bizim de içinde olduğumuz hikayeleri görmek çok mümkün. Üstelik de karşı tarafın gözüyle. Osmanlı donanması ile savaştan dönen gemileri gösteren Ayvazovski’leri inceleyebilirsiniz veya Osmanlı Sultanı IV. Mehmet’in mektubuna cevap yazan Zaporojyeli Kazakların, nasıl dalga geçtiklerini anlatan Repin’i görebilirsiniz.

Müzenin resmi internet sitesi http://www.rusmuseum.ru/ . St. Petersburg’a giderseniz, mutlaka görün. Ben, inşallah, bir dahaki sefere tekrar gideceğim.



Fotoğraf: Aslıhan


Yayın Tarihi: 31.Ağustos.2010, Salı

Güncelleme: Rus Müzesi'nden 19. yüzyıla ait bazı eserler, 4.Kasım.2010'da İstanbul'da Pera Müzesi'nde sergilenmeye başlandı. Sergiyle ilgili bir yazıyı 7.Kasım.2010'da yayınladım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.