Sayfalar

Sibirya Berberi – The Barber of Ciberia – Сибирский цирюльник

Türkiye’de, internetten indirmiyorsanız, Rus filmlerine ulaşmak bayağı zor. Zamanında sinemalarda gösterilmiş ve şu anda da DVD’si bulunabilen az sayıda Rus filminden biri Sibirya Berberi (The Barber of Ciberia, Сибирский цирюльник).

Film 1998’de Dünya prömiyerini Kremlin’de yapmış, ama Türkiye’de 2002’de gösterime girmiş. Rus, Fransız, İtalyan ve Çek Cumhuriyeti yapımı. Ünlü yönetmen Nikita Mikhalkov yönetmiş. Jane Callahan rolünde Julia Ormond, Douglas McCraken rolünde Richard Harris, Andrey Tolstoy (Андрей Толстой) rolünde Oleg Menşikov (Олег Меньшиков) ve General Radlov (Радлов) rolünde Aleksey Petrenko (Алексей Петренко) rol almış. Mikhalkov da Çar III. Aleksandr olarak bir sahnede görünüyor.

Film 1905 yılında başlıyor. Amerikalı Jane Callahan, askeri okulda subay olmak üzere eğitim görmekte olan oğluna 1885’te Rusya’ya yaptığı seyahati ve büyük sırrını açıklayan bir mektup yazıyor. Bu arada oğlunun başı, Mozart’ın kim olduğunu bilmeyen eğitim çavuşuyla dertte. Jane, 1885’te, Sibirya Berberi ismini verdiği bir makinayı geliştiren ve bu makina için yatırımcı arayan Douglas McCracken’a yardım etmek üzere Rusya’ya gidiyor. Yolda askeri öğrenci olan Andrey Tolstoy ile tanışıyor. Tolstoy, Jane’den çok etkileniyor ve ona aşık oluyor. Oysa Jane, onu kızı olarak tanıtan McCracken için Tolstoy’un da generali olan General Radlov’u baştan çıkarmalı.

Filmin resmi internet sitesi http://mikhalkov.comstar.ru/content.html. Orada verilen bazı ilginç notlar şöyle: Filmin bütçesi, 40 milyon dolardan fazla ve Rus sinemasının en pahalı filmi olmuş. (Sovyet dönemine ait en pahalı film, Sergey Bondarçik'in (Сергей Бондарчиук) Savaş ve Barış’ı). Filmin çekildiği 1997’de kış sıcak ve az karlı geçmiş. O yüzden Kızıl Meydan ve Moskova sokaklarında geçen sahnelerde tonlarca suni kar kullanılmış ve Maslenitza sahnesinde buzun kırılmaması için tedbir almaları gerekmiş. Filmdeki subay ve askeri öğrencileri oynayan aktörler, bir kaç ay süren bir eğitim almışlar.

Sibirya Berberi’ni iki kere seyrettim.Maalesef sinemada kaçırdım. İlki Rusça dersindeydi. O zaman da çok keyif almış olmakla birlikte, aralarda durdurup film üzerine konuşmuştuk. O yüzden, iyi konsantre olarak seyredememiştim. Sonra, DVD’sinin çıktığını görünce aldım, tekrar seyrettim.

Biraz uzun olmakla birlikte, filmi çok severek izledim. Bazı sahneleri çok eğlenceliydi, bazı sahneleri ise çok hüzünlü. Hayat gibi, bir uçtan bir uca gidiveriyorsunuz. Oleg Menşikov’un ve Julia Ormond’un oyunculuğuna bayıldım. Moskova ve Sibirya görüntülerini de çok beğendim. Tolstoy’un General Radlov ile birlikte Jane’i ziyarete gitmesi ve ilan-ı aşk etmesi, Tolstoy’un Sibirya’ya gönderildiği gar sahnesi en sevdiğim sahnelerdi. İkincisinde gözlerim de buğulandı. Hikaye çok romantik. Düellolar, sevdiği kadının onurunu korumak için işlemediği bir suçu kabul edip, ağır cezaları göze alan bir erkek…

Şimdiye kadar seyretmediyseniz, Rusça ve Rusya ile hiç ilginiz olmasa da görün derim.

Yayın Tarihi: 15.Eylül.2010, Çarşamba

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.