Sayfalar

ТРКИ - TORFL Sınavı

Başka yazılarda da bahsettim, bu konuda sorular da geldi. Bugün ТРКИ’yi, yani TORFL’ı anlatacağım..

ТРКИ (Тест по Русскому языку Как Иностранному), yabancı dil olarak Rusça öğrenenlere yapılan bir sınav. İngilizcesi TORFL (Test of Russian as a Foreign Language). Dilller için Ortak Avrupa Referans Çerçevesi’nin (Common European Framework of Reference for Languages) bir parçası olarak geliştirilmiş ve Rusya Eğitim ve Bilim Bakanlığı’nın denetiminde yapılıyor.

TOEFL'dan farklı olarak TORFL, 6 farklı seviyede yapılıyor. Bu seviyeler şöyle:

1. Temel (TЭУ, Elementary Level): Bu seviyede, kişinin Rusça basit kelimelerle kendini günlük hayatta ifade edebilmesi beklenmektedir.

2. Orta (TБУ, Basic Level): Bu seviyede kişinin günlük hayatını devam ettirecek düzeyde Rusça konuşma, yazma ve dinleme becerilerine sahip olması beklenmektedir. Bu seviyede sertifika, Rus vatandaşlığına kabulde yardımcı olmaktadır.

3. İleri (TPКИ – 1, Level – 1): Bu seviyede kişinin ana dili Rusça olan kişilerle temel düzeyde konuşabilmesi beklenmektedir. Rusya'daki üniversitelere girişlerde bu belgenin ibrazı gereklidir.

4. İleri (TPКИ – 2, Level – 2): Bu seviyede kişinin geniş kitleler karşısında kültürel, eğitimle ilgili ve profesyonel alanlarda Rusça konuşabilme yeteneğine sahip olması beklenmektedir. Bu seviyeye ait sertifika, beşeri bilimlerde (filoloji hariç), mühendislikler ve doğa bilimi alanlarında profesyonel olarak çalışmayı sağlar. Ayrıca, lisans derecesini almak için gereklidir ve Rusya'daki üniversitelerde akademisyen olma yeterliğine sahip olduğunu gösterir.

5. Yetkin (TPКИ – 3, Level – 3): Bu seviyede kişinin her alanda iyi bir şekilde Rusça konuşabilme yetisine sahip olması beklenmektedir. Bu seviyeye ait sertifika, Rusça konuşulan alanlarda, filoloji uzmanı, çevirmen, editör, gazeteci, diplomat ve yönetici pozisyonlarında çalışabilme yeterliliğine sahip olunduğunu göstermektedir. Ayrıca, bu sertifika, bu uzmanlık alanlarında (Rus filolojisi için, filolog ve uzmanlık eksperi ve mastırı dışında) lisans, uzmanlık ve mastır derecesi için gereklidir.

6. Yetkin (TPКИ – 4, Level – 4): Bu seviyede kişinin, Rusçaya hakim olması beklenmektedir. Bu seviyeye ait sertifika, Rus filolojisi alanında uzmanlık diploması, mastır derecesi ve doktora için gereklidir ve Rusça öğretimi ve araştırma hakkını verir.

Sınav, kelime ve dilbilgisi, dinleme, okuma, yazma ve konuşma bölümlerinden oluşmaktadır. Her bölümün eşit olarak %20 ağırlığı bulunmaktadır. Sınavda başarılı olmak için her bölümde en az %66 başarılı olmak gerekmektedir. Sınav genellikle, iki farklı günde tamamlanmaktadır.

Ben TБУ ve TPКИ – 1 seviyelerinde sınava girdim ve geçtim. Şu anda Rusya’da okumak veya çalışmak gibi bir planım yok. Ama gene de hedef koymamı ve ilerlememle ilgili geri besleme almamı sağlayan bir sınav olduğu için girdim. 2011 sonbaharında da TPКИ – 2’yi almayı hayal ediyorum. Daha önce da bahsetmiştim, TPКИ – 1 seviyesinin sonuna kadar Rusya’ya Doğru (Дорого в Руссию) kitabı ile çalıştım ve sınavda da çok büyük zorluk çekmedim. Sınav, çok özel bir hazırlık gerektirmiyor. Sadece bu seviyelerde dile hakim olsanız yeter.

Herhalde, bütün sınavların eleştirilecek yanı vardır ve işin uzmanları ТРКИ’yi de bol bol eleştiriyorlardır. Ama Türkiye’deki diğer alternatifi KPDS ile karşılaştırdığınızda mükemmel bir sınav olduğunu söyleyebilirim. KPDS’ye hiçbir dilde hiç girmedim ama en son Rusça sınavın sorularını gördüm. Tabiri hoş görün ama KPDS tam bir soytarılık. Dilin amacı insanlarla anlaşmaktır ve dil sınavının amacı da insanlarla hangi seviyede anlaşabileceğini göstermek olmalıdır. Her sınavda az bilenle çok iyi bileni ayırt edecek zor sorular olacaktır ama bütün bir sınav, çok zor ve tuzak sorular sormak üzerine kurulamaz. Bu gözle baktığınızda, ТРКИ iyi bir sınav. Uygulanışı sırasında sizi saatlerce bir salona tıkıp, dille ilgili yeteneğiniz dışında, ara vermeden çalışma konusundaki zihinsel dayanıklılığınızın sınırlarını da denemiyorlar. Dilin farklı unsurlarını bir arada değerlendiriyorlar. Değerlendirmesi mutlaka öznellik içerse de yazma ve konuşma gibi dili kullanma ile ilgili olmazsa olmaz unsurları atlamıyorlar. (Biz de bu arada, sınavlarda nesnelliği korumak adına, okuyamayan, düşünemeyen, yazamayan nesiller yetiştirdik ve geldiğimiz noktada uğrunda bu kadar fedakarlık yaptığımız nesnellik kavramını da yitirdik.)

Benim sınava girdiğim merkez, Active Eğitim Kurumları bünyesinde faaliyet gösteren Rusça Dil Merkezi. Ankara’da, Kızılay’da. İnternet adresleri: http://www.ruscadilmerkezi.com/ , telefonları (312) 418 79 73. Oradan Liudmila Nosova Kural ile görüşebilirsiniz. Şimdilik sınavı biri bahar biri de sonbaharda olmak üzere senede iki kez düzenliyorlar.

Girecek olanlara başarılar…

Yayın Tarihi: 19.Eylül.2010, Pazar

2 yorum:

  1. teşekkürler,peki bu sınav ,istanbul,da varmı acaba..

    YanıtlaSil
  2. Maalesef ben İstanbul'da olup olmadığını bilmiyorum. Az önce google'da baktım, orada da bir şey bulamadım.

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.