Sayfalar

Bu Yaştan Sonra Dil Öğrenilir mi?

Hakkında’ yazısını okuduysanız, biliyorsunuz, yaşım 35. Rusça öğrenmeye 28 yaşında başladım. Yaş ve dil öğrenme performansı konusunda biraz ahkam kesebilirim, sanki.

Çoğu insan 'belirli' (Ne demekse?) bir yaştan sonra dil öğrenmenin zor olduğunu söyler. Bence de yaş ilerledikçe dil öğrenmek zorlaşıyor. İngilizce öğrenmeye ilkokulda başladım. O zamanki dil öğrenme becerimle, şimdiki arasında dağlar kadar fark var. Ama ben bu farkın oldukça az bir kısmının, zihinsel yeteneklerden kaynaklı olduğunu düşünüyorum. Bence farkın önemli bir kısmı, alışkanlıklar ve yaşam biçiminden kaynaklanıyor.

En somut karşılaştırmayı zaman üzerinden yapabiliriz. İlkokul 3. sınıfta İngilizce öğrenmeye başladım. 5. sınıf bitinceye kadar, her gün 2 saat İngilizce dersim vardı. Ödevlerimi yapmak da haftaiçi günde 1 saatimi alıyordu. Haftasonları ödevlere ve çalışmaya harcadığım zaman ile birlikte, bir haftada İngilizce öğrenmeye harcadığım toplam süre yaklaşık 20 saati buluyordu. Şu anda Rusça için durum şöyle: Haftada 6 saat kursum var. En yoğun Rusça ile ilgilendiğim dönemlerde bu 6 saatin üstüne en fazla 4 saat koyabiliyorum. Toplam 10 saat. Bu da en iyi ihtimal. Şehirdışında olduğum, fazla mesai yaptığım dönemler, hesaba dahil değil. Üstelik, öğrencilikteki 20 saat, bütün haftaya yayılmış oluyordu. Şu anda haftaiçi kitap kapağı açmadığım çok.

Dikkatim ve hedeflerim de farklı. Rusça öğrenmek benim için boş zaman uğraşı. İşimle, özel hayatımla ve ailemle ilgili olaylar, sorunlar ve hedefler zihnimi daha fazla meşgul ediyor. Öğrenciyken tek işim öğrenmekti.

Sonuçta İngilizcede 3 yılda geldiğim aşamaya Rusça’da 7 yılda ancak gelebildim. Şimdiki İngilizce seviyeme (İşimde çok rahat İngilizce kullanıyorum, uluslar arası ortamlarda çalışıyorum, gazete ve kitap okuyabiliyorum.) Rusçamın gelmesi için daha da çok zaman lazım.

Şimdi diyeceksiniz ki, eee...? Söylemeya çalıştığım şu: Yaşla birlikte dil öğrenmenin zorlaşması, zihinsel yeteneklerimiz gibi kontrolümüz dışındaki faktörlerden çok ayırdığımız zaman ve odaklanmamız gibi kontrolümüz altındaki faktörlere bağlıdır. Gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki, eğer yeterli zamanı ayırabilirseniz ve odaklanabilirseniz çok da iyi öğrenebilirsiniz. Eğer fazla zaman ayıramıyorsanız, biraz sabırla daha uzun sürede de olsa ilerlersiniz.

Eğer Rusça (veya başka bir dil) öğrenmeye başlamak istiyorsanız, ama yaştan dolayı kaygılıysanız, kaygıya hiç gerek yok. Bir an evvel başlayın.

Yayın Tarihi: 20.Ekim.2010, Çarşamba

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.